Type d'événement, date(s) et adresse(s)Séance spéciale de séminaire

.

Planetary Art

© Ting Tong Chang (2021) 

[English version below]

“Planetary Art” est un séminaire collectif organisé par l’IPAA : Yolaine Escande (CRAL, EHESS, Paris), LIN Chi-Ming (National Taipei University of Education, Taiwan), et Johanna Liu (University of Toronto). 

Le séminaire international collectif sur l’art planétaire réunira des enseignants, des chercheurs et des étudiants (principalement des doctorants) de trois pays : France, Taiwan et Canada. La langue de communication sera l’anglais. Une réunion en personne à Taipei est prévue pour le début du mois de juin 2024. 

Une collection de textes de base sera fournie aux participants pour faciliter la lecture et les présentations des étudiants. Des intervenants du Canada, de France et de Taïwan seront invités à faire des présentations (enseignants, artistes, doctorants, etc.). Un lien zoom sera envoyé quelques jours avant chaque session.

Dates et horaires prévus :

Réunions entièrement en ligne, un lundi par mois, à 14h00 (heure de Paris), 8h00 (Toronto), 20h00 (Taïwan, sauf pour la première session en mars) :

  • Lundi 11 mars 2024 (heure de Taipei 21h00) 
  • Lundi 15 avril 2024 (heure de Taipei 20h00)
  • Lundi 13 mai 2024 (heure de Taipei, 20h00)``

1ÈRE SEANCE - 11 MARS 2024 - PROGRAMME

Yolaine Escande - CRAL/CNRS

Abstract:

The first session of the seminar will attempt to describe what is covered by the term Planetary Art / Art planétaire, if not to define it. We shall try to show the differences and possible links with Land Art, Earth Art, Environmental Art, or with Ecological Art (eco-art), etc. Emphasis will be placed on the work of the artist Stéphan Barron, initiator of Art planétaire / Planetary Art.

2ÈME SEANCE - 15 AVRIL 2024 - PROGRAMME

Planetary Art and Posthumanist Studies of Music

YANG Chien-chang - National Taiwan University

Abstract:

Planetary art in music is never new. In the European middle age, the highest rank of music was considered planetaty as indicated by the term musica mundana (world music) by Boethius in the 9th century. Similar conception shows also in Chinese classics such as in Chuangtzu’s categories of celestial music (天籟) and earthly music (地籟). Impacted by recent posthumanist criticism, music scholars reopen themselves to the critical question of possible non-anthropocentric audio experiences. In the presentation, I shall briefly introduce a few possibilities for a planetary criticism on music and audio arts.

Danse of Things: Machine, Embryo, and the Universe

HSIEH Chieh-ting - National Cheng-chih University, Taipei

Abstract:

This presentation explores how dance is no longer an art exclusive to humans but is open to the things in the universe. It traces the development of modern and contemporary dance, focusing on how humans become more and more like things, whether inorganic like machines or organic like embryos, in their dances. Through dance, humans and things can be regarded as equal participants within the dynamic systems of movements. Their movements manifest nothing but the dynamics of how they change in their own ways. It therefore opens questions of whether “dance as an art” has become “dance of things” which asks for a different way to make sense of the universe.

-------

Argument du séminaire :

Dans le contexte de la crise du changement climatique provoquée par la suractivité et la surproduction humaines, que peuvent nous apporter les artistes ? Ceux-ci ont en effet créé une sorte de mouvement, appelé « l’art planétaire », qui revisite complètement nos rapports à la nature.

La question que pose l’art planétaire n’est plus seulement celle de la globalisation ou de la mondialisation, des échanges interculturels, mais aussi celle de la planète, de nos relations en tant qu’humains à la nature. Il s’agit ainsi d’interroger les interdépendances planétaires.

L’art planétaire est une forme d’art qui prend la terre comme principe de réflexion et non plus comme simple objet d’étude, et qui, plus encore, tente de ne plus placer l’humain au centre de la pensée, au profit des non-humains.

Dans cette attention portée à la relation aux non-humains, la théorie chinoise traditionnelle de l’art peut être d’une grande aide, dans la mesure où les artistes et lettrés chinois ont de longue date expérimenté une relation aux éléments naturels – arbres, rochers, montagnes, plantes, nuages, etc. – totalement décentrée par rapport au vécu humain.

Ainsi les artistes chinois traditionnels, mais aussi les artistes contemporains de l’art planétaire, se rejoignent-ils dans une certaine mesure, pour remettre en question des catégories telles que celles de l’animal, du minéral ou du végétal, pour se tourner vers un ordre de relations multi-espèces. 

Contact : lbynvar.rfpnaqr@rurff.serf.ssehe@ednacse.enialoy

________________________________

The research seminar ("séminaire collectif") on Planetary Art will bring together teachers, researchers and students (mainly doctoral students) from three countries: France, Taiwan and Canada. The language of communication will be English. An in-person meeting in Taipei is scheduled for early June 2024.  A collection of basic texts will be provided to participants to facilitate reading and students’ presentations. Speakers from Canada, France and Taiwan will be invited to present (teachers, artists, doctoral students, etc.). For the online meetings, Yolaine Escande will send a secure zoom link a few days before each session.

Planned dates and times: 

Online meetings, one Monday a month, at 2:00PM (Paris time), 8:00AM (Toronto), 8:00PM (Taiwan, except for the first session in March):

  • Monday 11th March 2024 (Taipei time PM 9:00)
  • Monday 15th April 2024  (Taipei time PM 8:00)
  • Monday 13th May 2024 (Taipei time PM 8:00)

Argument of the seminar:

In the context of the climate change crisis caused by human overactivity and overproduction, what can artists contribute? Artists have created a kind of movement called “planetary art”, which completely revisits our relationship with nature. 

The question posed by planetary art is no longer just that of globalisation or intercultural exchange, but also that of the planet and our relationship as humans to nature. It’s about questioning planetary interdependence.

Planetary art is a form of art that takes the earth as a principle of reflection and no longer as a simple object of study, and which, even more, attempts to move away from placing humans at the centre of thought, in favour of non-humans.

Traditional Chinese art theory can be of great help in this focus on the relationship with non-humans, insofar as Chinese artists and scholars have long experimented with a relationship with the natural elements – trees, rocks, mountains, plants, clouds, etc. – that is totally decentred from human experience. 

In this way, traditional Chinese artists, as well as contemporary artists from all around the world, are to some extent united in questioning categories such as animal, mineral or plant, and turning towards an order of multi-species relationships.

Contact : lbynvar.rfpnaqr@rurff.serf.ssehe@ednacse.enialoy

---

© Ting Tong Chang (2021) 

 

 

Partager ce contenu