Type d'événement, date(s) et adresse(s)Colloque
Du à 7h30 au à 16h30.
Maison Suger, 16 Rue Suger, 75006 Paris

Multiculturality and Materiality in Arts and Aesthetics

Thématique(s)Arts
Multiculturality and Materiality in Arts and Aesthetics

Le colloque international Multiculturality and Materiality in Arts and Aesthetics de l'International Project on Arts and Aesthetics (IPAA) aura lieu à Paris, les 28 et 29 juin 2023. La langue du colloque est l’anglais.


Cet événement est labellisé 40 ans du CRAL.


Co-organisateurs 


Centre de recherches sur les arts et le langage - CRAL (EHESS/CNRS), Academia Sinica, Taipei ; University of Toronto, Canada ; National Taipei University of Education, Taipei


Coordination



  • Yolaine Escande (CRAL - EHESS/CNRS)


Participantes et participants


Esteban Buch, Chen Guan-Jhang, Cheng Fan-Ting,  Yolaine Escande,  Fan Mengying, Gong Jow Jiun, Huang Ching-Ying, Huang Kuan-Min, Antoinette Kuijlaars, Lee Yulin, Lin Chi-Ming, Johanna Liu,  Lu Yue, Pang Yidan, Jean-Marie Schaeffer, Shen Yuhua, Weng Ruoyang, Yang Chien-chang.


Argument


The topic of the conference corresponds to the closing of a research project conducted by IPAA (International Project on Art and Aesthetics) entitled "Multiculturality in Art and Aesthetics, Case Studies" that began in 2018 and was scheduled to end in 2022. The closing conference has been postponed to 2023, together with the end of the program, due to the pandemic.


Multiculturality, as a new concept in contemporary art and aesthetic research, follows the established concepts of internationalism, transnationality, multiculturalism, hybridity and interculturality, but seeks to clearly distance itself from them. Thus, the concept of multiculturality aims to highlight the various forms and manifestations of cultural pluralism that we all share in the contemporary context of globalization. The question of multiculturality in contemporary art and aesthetics differs fundamentally from Charles Taylor's vision of multiculturalism as a political support of identity. In the work of an artist or in a work of art, the aesthetic meaning of multiculturality is a quest to overcome the limits of the monoculture presented by established civilizations in favor of the possibilities of cultural pluralism through artistic creation. Thus, multiculturality is distinct from questions of identity or cultural nationalism, and focuses on the scope of artistic experience. In this perspective, the reflection could pay attention on themes such as "Multiculturality, materiality, art and power" or "Multiculturality, materiality and contemporary art".


Moreover, in contemporary aesthetics, among the many artistic practices that address multiculturality, the aesthetic question of materiality is considered paramount. It concerns particularly the interest of anthropology for the material culture. This perspective differs from the materialist perspective of modern materialism. The significance of the materiality of a work of art is not only the materiality of the work's form. The materiality of the object is not a fixed property of matter, but a process and a relationship. The materiality of the object also differs from the objective object of study of modern physics. Not only do different disciplines have different understandings and interpretations of the materiality of objects, but the materiality of objects is the basis of artistic creation in different cultural regions. The materiality of objects is also a rich source of information that is silently transmitted across different cultures, revealing by default the multiculturality of objects and artists. Therefore, questions such as "Materiality, multiculturalism and the relationship to nature" or "Materiality, multiculturalism and the aesthetics of materialism" can be put forward.


Argumentaire 


Le sujet du colloque correspond à la clôture d’un programme de recherche mené par l’IPAA (International Project on Art and Aesthetics) intitulé « Multiculturalité dans l’art et l’esthétique, études de cas » qui a commencé en 2018 et devait se terminer en 2022. Le colloque de clôture a été repoussé à 2023, de même que la fin du programme, en raison de la pandémie.


La multiculturalité en tant que nouveau concept dans l’art contemporain et la recherche esthétique, s’inscrit dans la lignée des concepts établis d’internationalisme, de transnationalité, de multiculturalisme, d’hybridité et d’interculturalité, mais cherche à s’en démarquer clairement. Le concept de multiculturalité vise en effet à mettre en évidence les diverses formes et manifestations du pluralisme culturel que nous partageons tous dans le contexte contemporain de la mondialisation. La question de la multiculturalité dans l’art et l’esthétique contemporains diffère foncièrement de la vision de Charles Taylor du multiculturalisme en tant que support politique de l’identité. Dans le travail d’un artiste ou dans une œuvre d’art, la signification esthétique de la multiculturalité est une quête du dépassement des limites de la monoculture présentée par les civilisations établies au profit des possibilités du pluralisme culturel à travers la création artistique. Ainsi, la multiculturalité se distingue-t-elle des questions d’identité ou de nationalisme culturel, et se concentre-t-elle sur la portée de l’expérience artistique. Dans cette optique, la réflexion pourrait porter sur des thématiques telles que "Multiculturalité, matérialité, art et pouvoir" ou "Multiculturalité, matérialité et art contemporain".


En outre, dans l’esthétique contemporaine, parmi les nombreuses pratiques artistiques qui abordent la multiculturalité, la question esthétique de la matérialité est considérée comme primordiale. Il s’agit en particulier de l’intérêt de l’anthropologie pour la culture matérielle. Cette optique diffère de la perspective matérialiste du matérialisme moderne. La signification de la matérialité d’une œuvre d’art n’est pas seulement la matérialité de la forme de l’œuvre. La matérialité de l’objet n’est pas une propriété fixe de la matière, mais un processus et une relation. La matérialité de l’objet diffère également de l’objet d’étude objectif de la physique moderne. Non seulement les différentes disciplines ont des compréhensions et des interprétations différentes de la matérialité des objets, mais la matérialité des objets est la base de la création artistique dans différentes régions culturelles. La matérialité des objets est également une riche source d’informations transmises silencieusement à travers différentes cultures, révélant en creux la multiculturalité des objets et des artistes. Aussi des questions telles que "Matérialité, multiculturalité et relation à la nature" ou "Matérialité, multiculturalité et esthétique du matérialisme" peuvent-elles être mises en avant.


International Project on Arts and Aesthetics (IPAA) International Conference - 28-29 June 2023 - “Multiculturality and Materiality in Art and Aesthetics”Venue: Maison Suger, Paris


Programme


Wednesday 28 June 2023



  • 9:30 : welcome of the participants

  • 9:45 : introduction by Yolaine Escande and HUANG Kuan-Min


Session 1 : Multiculturality, Materiality, Art and Power



  • chair : Yolaine Escande (CNRS-EHESS)

  • 10:00-10:30 : LIN Chi-Ming (National Taipei University of Education),  “When is Anthropocene and The notion of the Anthropocene in Some Curatorial Perspectives in Taiwan”

  • 10:30-11:00: WENG Ruoyang (University of Toronto): Materiality and Poetic thinking: Reinventing the Epigraphy (Jinshi) in Qing China"

  • 11:00-11:30 : Jean-Marie Schaeffer (CNRS-EHESS), “Lost in translation : contemporary visual culture and the demise of the materiality of the artwork

  • 11:30-12:00 : discussion

  • 12:00-14:00 : lunch break


Session 2: Materiality, Multiculturality, and the Relationship to Nature



  • chair : Johanna Liu (University of Toronto)

  • 14:00-14:30 : HUANG Kuan-Min (Academia Sinica), “Living with vegetal fantasy: inspiration from Ni Zan’s work”

  • 14:30-15:00 : SHEN Yuhua (National Taipei University of Education), “Peony as a thing: the perspective of Ouyang Xiu”

  • 15:00-15:30 : GONG Jow Jiun (National Tainan University of the Arts) : “The Dynamics of Meshwork: Reflections on the Group Curatorial Works in 2022 Mattauw Triennial”

  • 15:30-16:00 : discussion

  • 16:00-16:30 : break

  • chair : HUANG Kuan-Min (Academia Sinica)

  • 16:30-17:00 : Johanna Liu (University of Toronto) : "Affordance of Things and the Nurturing of Life:  Materiality Thinking in Early Modern China”

  • 17:00-17:30 : PANG Yidan (EHESS), “Materiality, Experience and Relations : Reimagining Space in Alternative Structures”

  • 17:30-18:00 : CHEN Guan-Jhang (National Tainan University of the Arts) : “The Soil NarratorA Case Study of the Soil Project of the 2022 Mattauw Triennial”

  • 18:00-18:30 : discussion


Thursday 29 June  2023


Session 3: Multiculturality, Materiality, and Contemporary Art



  • chair : YANG Chien-chang (Taiwan National University)

  • 9:30-10:00 : Esteban Buch (EHESS), “Powers of Music, Powers of Sound”

  • 10:00-10:30 : FAN Mengying (University of Toronto) : “Plants, Fudo, and Art of Saiho-ji Temple Garden in Kyoto, Japan: Making of Zen”

  • 10:30-11:00: discussion

  • 11:00-11:15 : break

  • chair : LIN Chi-Ming (National Taipei University of Education)

  • 11:15-12:15 : YANG Chien-chang (National Taiwan University) "Materiality and mediation in music: Rethinking musical work and its technologies"

  • 12:15-12:45 : Antoinette Kuijlaars (EHESS), " Carnivalizing Multiculturality: From “Commercial” to “Cultural” Parades in Rio de Janeiro’s Samba Schools Carnival”

  • 12:45-13:00 : discussion

  • 13:00-14:00 : lunch break


Session 4: Materiality, Multiculturality, and Aesthetics of Materialism



  • chair : HUANG Kuan-Min (Academia Sinica)

  • 14:00-14:30 : CHENG Fan-Ting (National Taiwan University), "The New-materialist Turn of Contemporary Object Theater. Against Again Troupe’s Drift Error as Example" (remote presentation)

  • 14:30-15:00 : HUANG ChingYing (National Tainan University of the Arts) : “Campfires, Tents, and Multicultural Communities: Open Circle Tribes and its Materiality Dialogues”.

  • 15:00-15:30 : discussion

  • 15:30-16:00 : break

  • chair : Yolaine Escande (CNRS-EHESS)

  • 16:00-16:30 : LEE Yu-lin (Academia Sinica): “Language as a Form of Multiculturality: On Li Kotomi’s Novels”

  • 16:30-17:00 : LU Yue呂樾 (National Taiwan University), “The Anthropocene Perspective in Across the Mountain: War, Empire, and Image of Taiwan’s Forest “

  • 17:00-18:00 : discussion and conclusion of the conference

Partager ce contenu