Rencontres scientifiques

Concert - performance : "La nuit des sens croisés", vendredi 13 mai 2016 à 20h

"La nuit des sens croisés"

Reid Hall - 4 Rue de Chevreuse - 75006 Paris

Une expérience de l'émotion inter-sensorielle conçue par
Bruno Mesz (Université de Quilmes, Argentine) et María Ceña (Université National Tres de Febrero, Argentine)
Organisée par Violeta Nigro Giunta et Claire Clouet

Avec la participation musicale des étudiants du Master Musique (EHESS).

 

 

Les deux chercheurs presenteront également leur recherches au Séminaire international des doctorants du CRAL le 12 mai de 9h - 11h à l'EHESS -105 boulevard Raspail - 75006 - Salle 9 :

 

Bruno Mesz (Universidad Nacional de Quilmes, Buenos Aires, Argentina) :

Crossmodal Correspondences between Music, Taste and Smell. Experiments, Mechanisms, and Applications to Art and Design”

“An hour is notmerely an hour; it is a vase full of scents and sounds and projects and climates” (Marcel Proust).

We don´t experience each sense in isolation from the others, and that is one source of crossmodal correspondences: spontaneous associations that we all make between basic features of different sensorial modalities.

I will describe some findings of our laboratory about crossmodal correspondences between music, taste and smell, and discuss possible mechanisms: statistical, semantic, emotional and hedonic. I will also present some multisensorial performances inspired by these results, ongoing projects of personal olfactory devices for matching sound and smell precisely in time, and applications to design of cups and cutlery augmented with smell and sound.

* * *

 

 

María Ceña (Universidad Nacional de Tres de Febrero, Buenos Aires, Argentina) :

 “Emotionality and micro-choreography in my catalogue of movements”

I will present my catalog of movements, composed by several series; each of them focuses in a different complex of elements: breathing-sounds and time, inward rotated positions and shapes, repetitive displacements, unusual support points.

My dance consists in the creation of structures based on the terms in these series, structures that are concentrated in reduced spatial and temporal frames and which I call microchoreographies. Its aesthetic is one of disarticulation, fragmentation and asymmetry.

I will illustrate the discussion with some videos of my work and live performance.

EHESS
CNRS

flux rss  Actualités

Ce que le concept fait à l'œuvre

Journée(s) d'étude - Samedi 07 octobre 2017 - 09:00Les termes « concept » et « conceptuel » ont pu être utilisés pour désigner diverses pratiques relatives au groupe restreint d’artistes évoluant à New York à la fin des années 1960. Mais la dimension conceptuelle de l’oeuvre est désormais à cons (...)(...)

Lire la suite

Regards croisés sur la censure. Les modes de contrôle de la production culturelle sous différents régimes politiques.

Journée(s) d'étude - Mercredi 04 octobre 2017 - 10:00Le degré et les formes de l’interventionnisme étatique dans la production des biens culturels sont souvent mobilisés en tant qu’indicateurs pour distinguer souvent à travers des typologies les systèmes politiques dits « libéraux » des régimes (...)(...)

Lire la suite

Savoirs du théâtre. Histoire d'un dispositif

Journée(s) d'étude - Vendredi 23 juin 2017 - 09:15"Savoirs du théâtre. Histoire d'un dispositif", journée d'étude organisée par Frédérique Aït-Touati (CRAL, EHESS/CNRS) et Alexeï Evstratov (Dahlem Humanities Center, Freie Universität Berlin).Le théâtre s’affirme depuis longtemps comme un lieu pr (...)(...)

Lire la suite

Plus d'actualités

CRAL
96, bd Raspail - 75006 Paris
Tél. : +33 (0)1 53 63 56 23
Fax : +33 (0)1 53 63 56 21
cral@ehess.fr

Page Facebook

Chaîne YouTube